Chefer til forsvar for deres kommune

To af de øverste chefer for Københavns beskæftigelsesforvaltning har meldt sig på banen i debatten om hvorfor pokker byens jobcentre er blandt de ringeste i Danmark. Et spørgsmål der er ved at blive et af kommunalvalgets vigtigste – for byen bryster sig ellers af sit sociale sindelag. Da jeg læste chefernes debatindlæg i Information, tænkte jeg: Bag om alle deres tal og de pæne ord, hvad er det egentlig de siger her? Hvad siger deres udmelding om deres måde at bedrive ledelse på?

Kommentar: Jobcentret er bemandet med dygtige og engagerede medarbejdere | Information

Kommentar: Jobcentret er bemandet med dygtige og engagerede medarbejdere | Information

København investerer massivt i at hjælpe og vejlede borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Vi genkender ikke billedet af medarbejdere, der fyrer hvide løgne af, taler dårligt dansk og er fagligt udygtige.
Sådan svarede topchefer i Københavns Kommune

Borgere og medarbejder oplever store problemer

Hvis alt er godt, hvorfor går det så skidt?

Borgere og medarbejdere oplever nemlig store problemer og har henover sommeren lavet ballade nok til, at det er blevet en varm politisk sag op til kommunalvalget. Hvorfor kommer de to embedsfolk nu på banen i Information og forsvarer forvaltningen og dermed deres politiske chef? Deres overskrift antyder, at de vil forsvare, at deres ansatte er dygtige og engagerede. Det er der helt sikkert mange af jobcentrenes medarbejdere, der er, men det vækker blot endnu mere forundring over, hvorfor resultaterne er så ringe?

Taler sig bort fra virkeligheden

I debatindlæggets substans gentager de det samme, som deres interne rapport siger. Eneste problem embedsværket selv kan se er, at sagsbehandlingstiden kunne være hurtigere og at det vil der blive taget hånd om. Der oprettes en såkaldt ‘task force’, der skal udrede det og der tilføres lidt flere penge. Det er makværkvældets behændige måde, at tale sig bort fra virkeligheden.

Ingen kan hjælpe en udsat ledig til en bedre fremtid på 25 minutter | Information

Ingen kan hjælpe en udsat ledig til en bedre fremtid på 25 minutter | Information

På Jobcenter Lærkevej sidder vi hver med ansvaret for omkring 180-220 borgere på kontanthjælp, fordi politikerne i København i årevis har undladt at prioritere arbejdet med de…

Medarbejderne i skarp kritik arbejdsvilkår

Kronik: Sønderlemmende kritik af Jobcenter Lærkevej

I en kronik i Information retter den private socialrådgiver Puk Sabber en sønderlemmende kritik af forholdene på Jobcenter Lærkevej. Sager bliver ikke fulgt op på, personalet er ikke fagligt parate til opgaven, sagsstammerne er alt for store og rehabiliteringsmøderne har karakter af forhør.
Her er en krads kritik fra en fagperson - også den er åbenbart ligegyldig

Total afkobling fra virkeligheden

Hold masken når lokummet brænder

Forbløffende fraværende i deres debatindlæg er det, at de to chefer på ingen måde forholder sig til de meget virkelige og konkrete problemer både borgere og medarbejdere oplever – især på jobcenter Lærkevej. Det gør åbenbart intet indtryk på ledelsen når 12 medarbejdere tør tage bladet fra munden og skriver i Information med en klar, konkret kritik. Det gør intet indtryk at massevis af syge borgere går på gaden i protest og står med konkret dokumentation på både meningsløs og ulovlig sagsbehandling.

Statistik er ikke virkelighed

De to chefer reciterer blot lidt tal fra regnearkene og henviser til statistikken over klagesager. Ingen af de to ting har meget med virkeligheden at gøre. De laver en total afkobling fra virkeligheden og det ville være materiale til en god farce, hvis baggrunden ikke var så tragisk. I farcen forsøger pæne mennesker nemlig altid at holde facaden, når lokummet brænder.

Investering lyder flot, men er kun plaster på et blødende sår

København er nr. 49 på listen over kommuners forbrug på beskæftigelsesindsatsen. Ikke meget, når kommunen netop har en stor del borgere, der både rammes af arbejdsløshed og sociale problemer. Byen har i mange år underprioriteret indsatsen. Selvom det lyder flot, når de to chefer siger, der investeres 100 mio kr., så er det beløb nærmere et plaster på et blødende sår – især hvis resurserne forvaltes så hovedløst som hidtil.

Behov for ny ledelse

Det er en ringe ledelse der hverken lytter til borgere eller ansatte

Virkeligheden vil de to chefer ikke tale om. Lad os glemme de 12 medarbejderes kritik. Glemme de mange borgeres dokumentation. Det er ringe ledelse, når de hverken lytter til eller inddrager medarbejdere eller borgere. Min tolkning kan efterhånden kun være, at de forsøger at redde ansigt – for virkeligheden ser nemlig ikke pæn ud. Derfor ender makværkvældet altid i farcen, hvor der løbes hovedløst rundt, mens de pæne facader skal reddes for enhver pris – prisen er i dette tilfælde sårbare borgeres liv og helbred.

Behov for andre politikere og andre chefer

Derfor er der behov for både andre politikere og andre chefer – der forstår at ledelse handler om mennesker, handler om tillid og skabe rammer, hvor arbejdsglæden og lysten driver værket. Vi har set nok politisk farce, nu er det på tide med en helt anden slags komedie – en dejlig, sund folkekomedie. Derfor er mit vigtigste politiske spørgsmål i København, hvordan skaber vi Det Glade Jobcenter?

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here